Kim jest nauczyciel wspomagający?
Dzieciom niepełnosprawnym w szkole i przedszkolu nie zawsze jest łatwo. Mogą one napotykać różne trudności. W ich pokonaniu pomóc może im nauczyciel wspomagający. Dzięki niemu Twoje dziecko może lepiej funkcjonować w szkole. Zobacz, komu dokładnie przysługuje nauczyciel wspomagający i jakie są jego zadania!
Spis treści:
- Obowiązki nauczyciela wspomagającego w szkole
- Kto może skorzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego?
Obowiązki nauczyciela wspomagającego w szkole
Głównym zadaniem nauczyciela wspomagającego jest pomoc w opiece nad uczniami z niepełnosprawnością oraz uczniami niedostosowanymi społecznie. Mogą wspierać oni m.in. dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu czy z zespołem Downa. Do zadań nauczyciela wspomagającego należy współorganizacja ich edukacji, ocenianie postępów w nauce, a także samodzielne prowadzenie zajęć. Musi on także zadbać o integracje niepełnosprawnego ucznia z grupą oraz współpracować z wychowawcą i innymi nauczycielami w szkole.
Nauczyciel wspomagający musi posiadać odpowiednie kwalifikacje. Może nim zostać jedynie pedagog specjalny. Jest to osoba, która ukończyła pięcioletnie studia z pedagogiki specjalnej lub studia z obszaru pedagogiki i studia podyplomowe. Dobrze by miał on również przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu psychologii i fizjoterapii, ponieważ może ona być bardzo przydatna w pracy.
Kto może skorzystać z pomocy nauczyciela wspomagającego?
Nauczyciele wspomagający pracują w placówkach, w których kształcą się zarówno dzieci zdrowe, jak i te z niepełnosprawnościami. Może być to szkoła czy przedszkole z oddziałami integracyjnymi lub placówka ogólnodostępna.
Pomoc nauczyciela wspomagającego przysługuje jedynie tym uczniom, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Jest ono wydawane przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Taki dokument można uzyskać m.in. w przypadku niepełnosprawności ruchowej, umysłowej i sprzężonej, zaburzeń zachowania czy zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wydanie orzeczenia zawsze poprzedzone jest stosownym badaniem przez specjalistów w poradni.
Każdy nauczyciel wspomagający z dziećmi pracuje 20 godzin tygodniowo. To, ile godzin przypadnie danemu dziecku, zależy od decyzji dyrektora szkoły lub przedszkola. Jest to zależne od indywidualnych potrzeb dziecka i zaleceń, które są wskazane w orzeczeniu z poradni. Jeden nauczyciel pod swoją opieką może mieć maksymalnie piątkę dzieci.