Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej (zaburzeniami si) potrzebuje bardzo indywidualnego podejścia, ponieważ odbiera bodźce inaczej niż dziecko zdrowe. Jest to ważne szczególnie w takich miejscach jak szkoła. Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole często jest postrzegane jako nieposłuszne, ponieważ ma nieco inne potrzeby edukacyjne. Jak traktować dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole? Jak mu pomóc? Podpowiadamy!
Zobacz więcej:
- Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole a odbieranie świata
- Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole a sposób odbierania bodźców
- Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole a miejsce w klasie
- Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole – jak mu pomóc?
- Czy moje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej?
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole a odbieranie świata
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej odbiera świat nieco inaczej niż inne dzieci, dlatego też inaczej się zachowuje. Często jest wycofane albo zbyt mocno pobudzone. Zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na jego relacje z rówieśnikami oraz koncentrację, co utrudnia przebywanie w szkole. Bardzo ważne jest, aby nauczyciel wiedział o zaburzeniach si, potrafił je rozpoznać i umiał współpracować z dzieckiem, które jest nimi dotknięte.
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole a sposób odbierania bodźców
Zaburzenia integracji sensorycznej nie są jednorodne. Zachowanie dzieci w szkole jest zależne od tego, jak odbierają bodźce. U dzieci z zaburzeniami si w szkole najczęściej występuje nadwrażliwość, podwrażliwość i poszukiwanie wrażeń.
Nadwrażliwość
Dziecko z nadwrażliwością odbiera docierające do niego bodźce w sposób zbyt intensywny. Dzieci z takim zaburzeniem si często nie potrafią się skoncentrować na danym zadaniu, zasłaniają oczy i uszy, boją bawić się na placu zabaw oraz zbyt intensywnie reagują na dotknięcie przez inną osobę.
Podwrażliwość
Układ nerwowy dzieci z podwrażliwością reaguje jedynie na dość silne bodźce. Dzieci więc nie potrafią zauważyć bodźców mniej intensywnych np. pobrudzenia się jedzeniem, skaleczenia czy popchnięcia. Dzieci z podwrażliwością w szkole często nie potrafią skupić się na konkretnym zadaniu.
Poszukiwanie wrażeń
Dziecko poszukujące wrażeń ma duże potrzeby dotyczące docierających do niego bodźców. Jego układ nerwowy potrzebuje bodźców dość intensywnych np. mocnego dotyku czy dużej ilości ruchu. Potrzeby poszukiwacza wrażeń w szkole można wypełnić zajęciem rąk oraz dużą ilością ruchu.
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole a miejsce w klasie
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole powinno mieć odpowiednie miejsce w klasie. Jest to istotne, ponieważ ułatwi funkcjonowanie w szkole. Dobór miejsca w klasie jest jednak zależny od zaburzeń dziecka:
- Jeśli dziecko rozprasza się wzrokowo, to powinno siedzieć blisko nauczyciela, ale nie obok okna.
- Jeśli dziecko rozprasza się słuchowo, to powinno zająć miejsce bardziej z tyłu klasy lekcyjnej. Jego miejsce nie powinno jednak znajdować się blisko źródła dźwięku np. drzwi.
- Krzesło powinno być odpowiednio dopasowane do dziecka, ponieważ musi ono czuć się na nim komfortowo. Na podłodze muszą znajdować się pełne stopy dziecka, a łokcie na biurku. Krzesło nie powinno również być zbyt wysokie. Jednak, jeśli jest, to należy zamontować odpowiednią podstawkę na stopy.
- Jeśli dziecko potrzebuje ruchu, to należy zastosować dmuchaną poduszkę sensoryczną.
Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole – jak mu pomóc?
Do dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole należy podejść indywidualnie. Konieczne może być zapewnienie mu rzeczy, które są zupełnie zbędne pozostałym dzieciom:
- Powinno się zrezygnować z jarzeniówek stosowanych w oświetleniu klasy, ponieważ dostarczają one zbyt wielu bodźców wzrokowych i słuchowych.
- Podczas zajęć można zrobić przerwę na ruch np. marsz w miejscu czy kilka podskoków.
- W sali lekcyjnej można zaaranżować kącik sensoryczny.
- Dobrym rozwiązaniem jest dostarczenie dziecku bodźców smakowych, co ułatwi mu skupienie. Można to zrobić np. poprzez ssanie kwaśnej landrynki.
- Jeśli dziecko staje się zbyt pobudzone podczas zgromadzeń np. apeli, to powinno zostać zwolnione z obecności w takich miejscach. W przypadku zbytniego pobudzenia na stołówce dziecko powinno zjeść posiłek w klasie.
- Jeśli dziecko jest zbytnio wrażliwe na bodźce słuchowe, to może nosić specjalne słuchawki.
- Często przydatne do skupienia są dodatkowe bodźce. Dziecku powinno się więc pozwolić na żucie gumy czy gniecenie w dłoniach gniotka.
- Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole powinno być informowane o zmianach w codziennej szkolnej rutynie.
Czy moje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej?
Jeśli zauważasz u swojego dziecka zaburzenia integracji sensorycznej, to powinniście udać się do terapeuty integracji sensorycznej. Bardzo ważna jest obserwacja, czy u dziecka występują inne niepokojące objawy, ponieważ zaburzenia si często są objawem autyzmu.
Jeśli u dziecka zostały rozpoznanie zaburzenia SI, to powinno się wykonać badania genetyczne dziecka na autyzm. Dzięki wynikowi będzie można stwierdzić czy zaburzenia sensoryczne mają swoją przyczynę w genach i czy są objawem autyzmu. Nie warto zwlekać z badaniami genetycznymi dziecka, ponieważ im wcześniej zostaną zdiagnozowane, tym szybciej można rozpocząć skuteczne leczenie.
Najszerszym badaniem genetycznym dziecka jest badanie WES. Jest to badanie które sprawdza jednocześnie aż 23 tysiące genów, w tym setki, które mogą być odpowiedzialne za pojawiające się u dziecka objawy autyzmu.
Masz pytania odnośnie badań genetycznych dla dzieci?
Napisz do nas na redakcja@genetyczne.pl.
Zobacz też:
Badania profilaktyczne u dzieci