Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Zajęcia wspomagające i dydaktyczno-wyrównawcze mają cel, którym jest udzielenie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzieci mające przykładowo problemy w nauce lub z objawami autyzmu, pracują w mniejszych grupkach, aby wyrównać braki edukacyjne. Istotne jest, iż takie wsparcia wymagają dzieci z różnymi zaburzeniami. Warto zapoznać się z poniższymi informacjami opisującymi dokładniej zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
- Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – cel
- Zajęcia wspomagające i ocena rozwoju dziecka
- Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – dla kogo są zalecane?
- Zajęcia korekcyjne dla dzieci – korzyści
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – cel
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mają pomóc dzieciom w problemach a nauce. Mogą one wynikać z wielu czynników, przykładem może być niepełnosprawność, zaburzenia zachowania bądź emocji, niedostosowanie społeczne, specyficzne trudności podczas uczenia się, choroba przewlekła, deficyty kompetencji oraz zaburzenia sprawności językowych, niepowodzenia szkolne, choroba genetyczne dziecka (np. choroba metaboliczna u dziecka), sytuacja traumatyczna lub kryzysowa.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dodatkowo mają pomóc w opanowaniu oraz utrwaleniu wiadomości przewidzianych w podstawie programowej dla konkretnego etapu edukacyjnego. Poza tym ich kolejnym zadaniem jest usprawnianie i nabywanie umiejętności potrzebne do właściwego funkcjonowania ucznia w społeczności szkolnej. Zajęcia wspomagające muszą też zapewnić warunki do odnoszenia sukcesów każdemu dziecku i stworzyć bezpieczną, jak również przyjazną atmosferę w momencie ich trwania.
Realizacja zajęć korekcyjnych dla dzieci powinna doprowadzić do stymulacji rozwoju dziecka oraz korygowania jego zaburzonych funkcji. Te zajęcia zapobiegają powstawaniu pewnych problemów emocjonalnych i wynikają z nieradzenia sobie podczas codziennych zajęć.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze są motywacją do dalszej nauki i rozbudzenia zainteresować w dziecku oraz kształtowaniu jego samodzielności. Ważne znaczenie w trakcie takich zajęć jest indywidualne podejście do danego dziecka, gdyż każde może cierpieć na inne zaburzenia. Podstawą jest przede wszystkim zbadanie potrzeb ucznia oraz przedstawienie konkretnych obszarów, aby podjąć wspólnie pracę. Metodę i formę zajęć zawsze dopasowuje się do dziecka. Chcąc osiągnąć założone cele należy wcześniej wykryć zaburzenia rozwojowe i systematycznie prowadzić oddziaływania dydaktyczno-wyrównawcze, dostosowane do danego wieku dziecka i rodzaju jego zaburzenia.
Zajęcia wspomagające i ocena rozwoju dziecka
Wszelki procedury osiągania założonych wcześniej przez nauczyciela lub specjalistę celów muszą zawsze być przygotowane w indywidualny sposób. Przez to należy rozumieć dostępne metody, środki dydaktyczne czy też formy prowadzonych zajęć. Wszystko zależy głównie od możliwości dziecka i od jego posiadanych sprawności oraz rozwoju psychofizycznego (np. czy występują objawy autyzmu). Nie ma odgórnie jasno określonych czy też uniwersalnych procedur, które będzie można zastosować zawsze, niezależnie od ucznia. Kiedy u jednego dziecka pomyślnie dane narzędzie albo metoda przynosi oczekiwane rezultaty to nie oznacza, iż u drugiego dziecka, z innymi zaburzeniami będzie tak samo.
Zadaniem specjalisty prowadzącego zajęcia wspomagające jest przede wszystkim zwracanie uwagi na rozwój dziecka. To proces ciągłych zmian ilościowych oraz jakościowych. Te zmiany prowadzą do znacznie lepszego funkcjonowania i zdobywania kolejnych umiejętności, jak również przyswajania dotychczasowych wiadomości. Najlepiej, aby zajęcia obejmowały strefę najbliższą rozwoju dziecka. Zbyt proste zadania mogą szybko nudzić, a trudne – zniechęcić dziecko do dalszej współpracy. Bardzo ważne jest, aby rozpoznać na jakim poziomie u danego dziecka są takie podstawowe funkcje jak np.: psychiczne, fizyczne, pamięci, mowy, myślenia, koncentracji uwagi, motoryki większej i mniejszej i percepcji wzrokowej oraz słuchowej.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – dla kogo są zalecane?
Wyróżnia się różnice pomiędzy zajęciami rewalidacyjnymi a specjalistycznymi. Wynikają one z prawnej podstawy organizacji prowadzonych zajęć, kwalifikacji wymaganych od osób, które prowadzą zajęcia i czasu trwania zajęć.
Zajęcia rewalidacyjne są przeznaczone dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, a pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana wszystkim uczniom, niezależnie od orzeczenia, w ramach zajęć wspomagających. Uczniowie z niepełnosprawnością mają godzinę zajęć, która trwa 60 minut. W wybranych przypadkach można skrócić ten czas, jednakże należy zachować ustalony dla danego ucznia łączny czas zajęć w tygodniowym okresie. Dla dzieci bez orzeczenia godzina zajęć wynosi 45 minut. Oczywiście można prowadzić zajęcia dłużej bądź krócej, zachowując ustalony dla tego ucznia tygodniowy czas zajęć.
Podstawowym dokumentem do uczestniczenia przez dziecko w zajęciach, które są dedykowane niepełnosprawnym w placówce oświatowej jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wydaje je poradnia psychologiczno-pedagogiczna. To przeczenie może być wydane zarówno dzieciom niesłyszącym/słabo słyszącym, niewidomym lub słabo widzącym, a także z niepełnosprawnością ruchową albo intelektualną, z autyzmem, z niepełno sprawnościami sprzężonymi i z zespołem Aspergera.
Uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do ogólnodostępnej klasy lub integracyjnej muszą mieć zagwarantowane 2 godziny zegarowe przeznaczone na zajęcia rewalidacyjne. Nie je zapisu odnoszącego się do zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej , a w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów posiadających orzeczenie. Taka pomoc powinna zostać dopasowana w indywidualny sposób do potrzeb danego ucznia.
Placówki oświatowe oferują zajęcia, które są przeznaczone wyłącznie dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Pomoc psychologiczna w przedszkolu lub w szkole jest udzielana też z inicjatywy ucznia albo jego rodziców, dyrektora placówki, wychowawcy, nauczyciela i pomocy nauczyciela. Jeśli dziecko zmaga się z różnymi trudnościami, przy których występuje prawdopodobieństwo, że ich podłożem są zaburzenia rozwojowe, jednakże niepotwierdzone orzeczeniem to można korzystać z różnych form wspomagających zajęć.
Zajęcia korekcyjne dla dzieci – korzyści
Wiele dzieci zmaga się z trudnościami w nauce. Przyczyną tego zjawiska mogą być nawet choroby przewlekłe, wady serca u dziecka albo zaburzenia. Niestety, ale nie zawsze da się je zdiagnozować, ponieważ mogą one mieć niespecyficzny lub wręcz utajony przebieg, który jest w rezultacie trudny do rozpoznania.
Zaleca się wykonanie badań genetycznych u dziecka. Wskażą one na przyczynę pojawiających się trudności, a także pozwolą na wdrożenie właściwego leczenia oraz terapii. Rodzice nie zawsze znają podłoże problemów dziecka w nauce. Zajęcia korekcyjne mają duże znaczenie podczas rozwoju umiejętności dziecka. Wpływają one na funkcje fizyczne oraz psychiczne w zakresie m.in. uwagi, motoryki, koncentracji i myślenia oraz dają możliwość dziecku współpracy w zespole. Ponadto doświadczają one przyjaznej, jak również bezpiecznej formy współpracy i rywalizacji. Te umiejętności efektywnie wpływają na prawidłową samoocenę wśród dzieci.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze polegają tajże na wskazywaniu dziecku jego indywidualnych osiągnięć. Uczeń, kiedy widzi efekty swojej nieustannej pracy, dostrzega sens dalszego uczestniczenia w nich. Dzięki temu na pewno wzrasta jego motywacja oraz poczucie własnej wartości. Zajęcia wspomagające to ciekawa przygoda, podczas której młody uczeń rozwija swoje umiejętności. Dzieci zmagające się z różnymi zaburzeniami potrzebują pomocy, żeby móc podnieść swoje kompetencje. Dopasowany indywidualnie materiał do danego poziomu i potrzeb dziecka, wpłynie na jego chęć do ciągłej nauki oraz usprawni nabywanie kolejnych umiejętności.
Masz pytania odnośnie badań dla dzieci?
Napisz do nas na redakcja@genetyczne.pl.
Zobacz też:
💜Badania genetyczne padaczka