Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem- na czym to polega?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem (WWR) to działania, które mają cel terapeutyczny. Dziecko jest nimi objęte od momentu zdiagnozowania zaburzeń do momentu rozpoczęcia nauki w szkole (czyli do 7 roku życia). Aby dziecko i jego opiekunowie mogli korzystać z wczesnego wspomagania rozwoju, wystarczy dopełnić kilka spraw formalnych. Czym dokładnie jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem? Co zrobić, żeby moje dziecko zostało objęte tymi działaniami? Jakie badania autyzmu powinno się zrobić? Odpowiedź na wszystkie pytania znajduje się poniżej.
- Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem?
- Jak wyglądają zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem?
- Na czym polega indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem?
- Czy indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem jest skuteczny?
- Do kogo jest skierowany program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem?
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem- jak wyglądają formalności?
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem a badania genetyczne
Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka autystycznego to program działań, które są bezpłatne, kompleksowe, wielospecjalistyczne oraz bardzo intensywne. Ich celem jest stymulowanie funkcji komunikacyjnych oraz psychomotorycznych dziecka.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem to także działania, którymi objęci są rodzice malucha. Uczy się ich umiejętności właściwego postępowania z dzieckiem autystycznym. Dowiadują się, jak rozpoznać konkretne zachowanie dziecka oraz w jaki sposób prawidłowo na nie zareagować. Działania, którymi objęci są rodzice, mają na celu zdobycie kompetencji, które ułatwią życie z autystykiem. Rodzice edukują się również o zaburzeniach ze spektrum autyzmu oraz otrzymują wsparcie, które ma pomóc wzmocnić więź między rodzicem a dzieckiem.
Jak wyglądają zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem?
Działania z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmu mogą trwać od momentu zdiagnozowania zaburzeń do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej. Nie musi to jednak aż tyle trwać. Jeśli dziecko wypracuje już określone zachowania i potwierdzą to terapeuci, to wczesne wspomaganie rozwoju może już zostać zakończone.
W programie wczesnego wspomagania rozwoju autystyka dziecko i rodzice są objęci opieką psychologa, pedagoga, logopedy, fizjoterapeuty oraz terapeuty integracji sensorycznej.
To, jak często odbywają się zajęcia, jest zależne od potrzeb i możliwości autystyka. Mogą one odbywać się od 4 do 8 godziny w miesiącu. Zajęcia są prowadzone indywidulnie z dzieckiem i jego rodzicami. Czasem na zajęciach obecne jest także rodzeństwo malucha. Jeśli dziecko autystyczne nie skończyło jeszcze 3 roku życia, to często zajęcia prowadzone są w jego domu. Po ukończeniu przez malucha 3 roku życia zajęcia mogą być prowadzone w małych grupach (2–3 osoby).
Program działań wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem jest zależny od zdiagnozowanych deficytów rozwojowych, a także potrzeb i możliwości dziecka. Działania mogą być prowadzone w różnych obszarach np. funkcjonowania zmysłowego, języka, mowy, psychomotoryki, komunikacji.
Na czym polega indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem?
Indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem jest realizowany z dzieckiem i jego najbliższą rodziną. Jest on opracowany przez specjalistów tak, aby był skuteczny dla konkretnego dziecka. Znajdują się w nim działania, które wspomagają najbliższych autystyka w jego realizacji, ocenia on postępy dziecka oraz koordynuje działania wszystkich terapeutów, którzy pracują z dzieckiem i jego rodziną. Indywidualny program WWR jest bardzo elastyczny- dostosowuje się do potrzeb dziecka z objawami autyzmu i jego najbliższych i umożliwia wprowadzanie odpowiednich zmian. Wszystkie działania, które prowadzą terapeuci, są w nim szczegółowo notowane.
Czy indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem jest skuteczny?
Indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju uwzględnia kilka czynników. Są to:
- wielokierunkowość- oznacza to, że działania programu WWR obejmują wiele obszarów, w których wystąpiły zaburzenia.
- wiek- ma on bardzo duże znaczenie, ponieważ im szybciej terapia zostanie rozpoczęta, tym większe są szanse na jej pozytywne skutki- wyrównanie deficytów malucha.
- rodzice- muszą oni współpracować z terapeutami oraz wykonywać pewne zadania z dzieckiem w domu.
- utrzymanie skutków- jest możliwe dzięki małym sukcesom, które przeradzają się w braku deficytów przez całe życie dziecka.
Połączenie wszystkich tych czynników daje skuteczny indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem.
Do kogo jest skierowany program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem?
Programem wczesnego wspomagania rozwoju objęte mogą zostać dzieci, u których wystąpiły objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu. Oznacza to, że programem nie zostaną objęte tylko dzieci z autyzmem, ale także maluchy borykające się np. z zespołem Aspargera. O rozpoczęcie działań terapeutycznych mogą wnioskować wszyscy rodzice, którzy zauważyli nieprawidłowości w rozwoju swojego dziecka. Jednak aby dziecko zostało objęte programem WWR, to konieczne jest zdiagnozowanie deficytów dziecka, zrobienia badania na autyzm. Do programu wczesnego wspomagania rozwoju zakwalifikowane zostają dzieci, które:
- borykają się z autyzmem
- borykają się z zespołem Aspargera
- mają zaburzenia w rozwoju psychoruchowym
- są niepełnosprawne ruchowo
- mają zaburzenia wzroku, słuchu oraz mowy
- są niepełnosprawne intelektualnie
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem- jak wyglądają formalności?
Przedstawiamy w kilku krokach, co należy zrobić, aby nasze dziecko zakwalifikowało się do programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem:
- Po zauważeniu niepokojących objawów należy udać się z dzieckiem do lekarza pediatry. Jeśli lekarz stwierdzi zaburzenie, to wypisze zaświadczenie potwierdzające deficyty dziecka.
- Lekarz pediatra zaraportuje potrzebę wczesnego wspomagania rozwoju.
- Z dokumentami otrzymanymi od lekarza pediatry należy udać się do Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, aby zgłosić diagnozę dziecka. W poradni należy wypełnić wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju malucha.
- Do wniosku należy dołączyć dokumenty otrzymane od lekarza pediatry, inne ważne dokumenty medyczne oraz opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli dziecko już taką posiada.
- Następnie dziecko zostanie zbadana przez specjalistów.
- Na podstawie badań przeprowadzonych przez specjalistów poradnia wyda opinię i przydzieli dziecko do odpowiednich zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju lub nie przydzieli, jeśli specjaliści nie stwierdzą żadnych nieprawidłowości.
- Z opinią z poradni należy udać się do odpowiedniej instytucji, która prowadzi zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem a badania genetyczne
Dziecko może zostać objęte programem wczesnego wspomagania rozwoju tylko po postawieniu diagnozy. Proces diagnostyczny może być bardzo długi, przez co opóźni się rozpoczęcie terapii. Warto więc wykonać badania genetyczne, ponieważ w wielu przypadkach ułatwiają one postawienie diagnozy. Zaleca się przeprowadzenie u dziecka badania WES lub jego rozszerzonej wersji- testu WES premium, ponieważ są to najbardziej nowoczesne i precyzyjne badania genetyczne dostępne na rynku. Należy zwrócić uwagę, że na rynku jest wiele badań genetycznych, w tym różnych paneli NGS.
Masz pytania odnośnie badań dla dzieci?
Napisz do nas na redakcja@genetyczne.pl.
Zobacz też: