Zabawki dla dzieci z autyzmem
Mogłoby się wydawać, że zabawki dla dzieci autystycznych są takie same jak dla zdrowych dzieci. Jest to jednak tylko pozór. Rozwój autystyków przebiega zupełnie inaczej niż rozwój zdrowych dzieci. Wymagają one większej uwagi, troski oraz innego typu działania. Dzieci z objawami autyzmu wymagają indywidualnego, nieszablonowego podejścia, więc zabawki, którymi się bawią, również muszą być nieszablonowe. Powinny one umożliwiać dzieciom rozwój nowych umiejętności i poznawanie otaczającej rzeczywistości. Ich celem jest wzmocnienie zdolności dziecka oraz wygaszanie niepożądanych zachowań. Należy jednak pamiętać, że mimo wielu zadań, jest to nadal zabawka, która ma dostarczyć maluchowi rozrywki. Jakie więc zabawki wybrać dla dziecka autystycznego? A jakich zabawek się wystrzegać? Odpowiedź poniżej.
- Jakie zadania spełniają zabawki dla autystyków?
- Jakie zabawki będą najlepsze dla dzieci autystycznych?
- Jakich zabawek autystycy powinni unikać?
- Zabawki terapeutyczne dla dzieci z autyzmem
- Czy dla dziecka z Zespołem Aspargera należy wybierać podobne zabawki, co dla dziecka autystycznego?
- Skuteczność terapii z udziałem zabawek
Jakie zadania spełniają zabawki dla autystyków?
Zabawki dla autystyków są bardzo ważne dla ich prawidłowego rozwoju. Pełnią one funkcję terapeutyczną oraz edukacyjną, ponieważ dzięki nim dziecko ćwiczy oraz utrwala kolejne umiejętności. Zabawki te są również bardzo stymulujące- pobudzają funkcje motoryczne, koncentrację oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Powinny także uczyć dziecko autystyczne życiowych sytuacji, z którymi ludzie stykają się codziennie. Zabawki dla dzieci autystycznych powinny wspierać dziecko na wielu płaszczyznach- dostarczać dziecku przyjemności, uczyć je zabawy oraz pobudzać zmysły. Nie powinny jednak pobudzać zbyt wielu zmysłów na raz. Ich zadaniem jest również zachęcanie do interakcji z rodzicami lub innymi bliskimi osobami, ponieważ dzieci autystyczne mają problemy z kontaktami międzyludzkimi. Ogromną zaletą zabawek dla autystyków jest wszechstronna stymulacja rozwoju.
Jakie zabawki będą najlepsze dla dzieci autystycznych?
Nie ma takiej zabawki, która spodobałaby się każdemu dziecku. Ta zasada tyczy się nie tylko dzieci z diagnozą autyzmu. Dzieci mogą znacząco różnić się od siebie, więc przy wyborze zabawek trzeba zwracać uwagę na preferencje dziecka. Przed zakupem zabawki należy poobserwować dziecko. Zwrócić uwagę, jakie kolory lubi, jakie tekstury go fascynują, czy woli bawić się bardziej twardymi, czy miękkimi przedmiotami, czy lubi, jak przedmiot się błyszczy. Te wszystkie cechy są bardzo ważne. Warto również zwrócić uwagę, co dziecko lubi robić. Grzechotka będzie świetnym rozwiązaniem dla dziecka, które lubi klaskać, ale dla takiego, które nie lubi, może być kompletnie nietrafiona. Jeśli dziecko lubi się tulić, to warto rozważyć zakup np. pluszowego misia lub lalki. Warto również wybierać bardzo bezpieczne zabawki. Przykładem zabawek, które się nie nadają, będą np. takie z ostrymi krawędziami. Zdrowe dziecko mogłoby zrobić sobie nią krzywdę, a tym bardziej dziecko autystyczne. Najważniejszą cechą zabawki dla autystyka jest to, by budziła jego ciekawość, ale żeby nie przeciążała go różnymi bodźcami.
Jakich zabawek autystycy powinni unikać?
Zabawka dla dziecka autystycznego nie może zbytnio stymulować zmysłów. Ich stymulacja oczywiście jest bardzo dobra, ale nie może być przesadna. Dla wrażliwych dzieci stymulacja 2 zmysłów może już być zbyt przeciążająca. Wykluczone powinny być więc zabawki, które mają dużo faktur, są bardzo kolorowe, grają, a do tego się błyszczą. To zdecydowanie zbyt duże pobudzenie zmysłów. Nadmiar jest bardzo niewskazany. Zbyt dużej stymulacji zmysłów należy unikać w każdym aspekcie życia dziecka autystycznego.
Zabawki terapeutyczne dla dzieci z autyzmem
Zabawki terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu spełniają bardzo wiele funkcji. Przykładem ich funkcji jest stymulacja zdolności elementarnych (taką zabawką są np. różnego rodzaju układanki) oraz rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych (przykładem takiej zabawki są np. kuchnie). Zabawki te są bardzo różnorodne. Wyróżnia się ich 3 główne grupy. Są to:
- zabawki stymulacyjne- zabawki te dostarczają dziecku bodźców, które mają pobudzić jego zmysły. Przy tego typu zabawkach należy uważać, aby nie dostarczyć zbyt dużej ilości bodźców. Należy zwracać uwagę, jakiego typu stymulację dziecko lubi. Może np. lubić , gdy zabawka się świeci, wydaje dźwięki czy ma masę kolorów.
- zabawki wspierające rozumienie mowy, mówienie, motorykę małą, percepcję oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Przy wprowadzaniu tych zabawek bardzo ważna jest rola rodzica lub opiekuna, aby pokazał dziecku, jak powinno bawić się konkretną zabawką
- zabawki rozwijające zainteresowania dziecka- przykłady takich zabawek to: samochody, motory, pociągi, zwierzęta, lalki. Jeśli rodzic nie wybierze takiej zabawki, która dostarczy dziecku zbyt wielu bodźców (np. kolorowego, świecącego pociągu wydającego dźwięki), to zwiększy motywację dziecka oraz korzystnie wpłynie na jego rozwój.
Warto również pomyśleć o zabawkach edukacyjnych dla dzieci autystycznych. Świetnym wyborem dla autystyka będą zabawki sensoryczne- instrumenty muzyczne, piłki z wypustkami, różnorodne układanki, maty czy książeczki z różnymi fakturami, a także gniotki. Do treningu umiejętności społeczno-emocjonalnych świetnie sprawdzą się: książki, karty, gry planszowe, piłki, klocki, pluszowe misie, lalki oraz domki dla lalek. Rozwój mowy wspomożemy książeczkami, puzzlami, zabawkowym telefonem, figurkami zwierząt, bańkami mydlanymi, lusterkiem, kredkami, teatrzykiem oraz marionetkami. Z kolei przy rozwoju ruchowym przydatne będą huśtawki, trampoliny, równoważnie, piłki, rowerki, hulajnogi czy różne jeździki.
Czy dla dziecka z Zespołem Aspargera należy wybierać podobne zabawki, co dla dziecka autystycznego?
Funkcją zabawek dla dzieci z Zespołem Aspargera ma być wspieranie ich w nabywaniu i utrwalaniu umiejętności. Mają one być terapeutyczno-edukacyjne, więc mają spełniać ten sam cel, co zabawki dla dzieci autystycznych. Dziecko z Zespołem Aspargera odbiera wszystko bardziej intensywnie niż zdrowe dziecko. Ono widzi, słyszy i czuje bardziej intensywnie. Do tego ma problemy ze zrozumieniem komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zrozumieniem żartów, sarkazmu oraz pojęć abstrakcyjnych. Jego zachowanie bardzo często może być nieodpowiednie. Rozwój motoryczny dziecka z zespołem Aspargera także może być opóźniony. Pojawiać mogą się również zaburzenia integracji sensorycznej. Zabawki dla takich dzieci mają więc wspierać naukę integracji, rozwijać umiejętności komunikacyjne oraz pomagać w rozwoju sfery społeczno-emocjonalnej. Nie różnią się więc zbytnio od zabawek dla autystyków.
Skuteczność terapii z udziałem zabawek
Należy pamiętać, że skuteczność terapii, której częścią są również zabawki, zależy w dużym stopniu od poprawnie postawionej diagnozy. Bez niej terapia oraz farmakologia mogą przyjąć niewłaściwy kierunek. Aby zwiększyć szansę na poprawne zdiagnozowanie choroby, warto wykonać badania genetyczne. Jednym z najnowocześniejszych i najbardziej precyzyjnych tego typu badań jest test WES oraz jego rozszerzona wersja- test WES premium. Badania genetyczne dziecka wskażą podłoże choroby oraz pozwolą na wdrożenie najbardziej skutecznego leczenia w odpowiedniej dawce.
Masz pytania odnośnie badań genetycznych dla dzieci z autyzmem?
Napisz do nas na redakcja@genetyczne.pl.
Zobacz też:
Badania profilaktyczne u dzieci