Nauczyciel wspomagający — jego ważna rola w życiu chorego ucznia
Nauczyciel wspomagający może pomóc niepełnosprawnemu dziecku. Warto wiedzieć jakie są jego obowiązki i komu przysługuje taka pomoc. Ponadto poniżej znajduje się informacja odnosząca się do tego, jak należy ubiegać się o nauczyciela wspomagającego.
- Nauczyciel wspomagający – kim jest?
- Nauczyciel wspomagający – jego kwalifikacje i obowiązki
- Nauczyciel wspomagający – dla kogo?
- Nauczyciel wspomagający – ile godzin przysługuje dziecku?
- Nauczyciel wspomagający w szkole – czy wystarczy tylko orzeczenie o niepełnosprawności?
Nauczyciel wspomagający – kim jest?
Nauczyciel wspomagający jest osobą pomagającą podczas opieki nad niepełnosprawnymi dziećmi, w tym fizycznie oraz umysłowo albo niedostosowanymi społecznie, jak np. niemówiącym dzieciom, z chorobami genetycznymi i innymi zaburzeniami albo z objawami autyzmu. Wytypowany pedagog przede wszystkim koncentruje się na szczególnych potrzebach danego dziecka. To pewien promotor i propagator edukacji włączającej oraz opiekun uczniów z niepełnosprawnością.
Nauczyciel wspomagający – jego kwalifikacje i obowiązki
Bardzo ważne jest, iż nauczyciel wspomagający musi posiadać odpowiednie kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Osoba wykonująca ten zawód musi ukończyć pięcioletnie studia dzienne z zakresu pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe.
Nauczyciel wspomagający posiada wiele obowiązków. Jednym z nich jest udzielanie wsparcia dziecku albo mniejszej grupce dzieci, które są przydzielone mu pod opiekę. Do zadań takiej osoby należy: współorganizacja edukacji dla uczniów z niepełnosprawnościami i samodzielne prowadzenie zajęć wraz z podopiecznymi, a także ocenianie ich postępów. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578) stanowi podstawę prawną, regulującą zasady pracy nauczycieli wspomagających.
Nauczyciel wspomagający to zawód, który nie należy do najłatwiejszych, skupia się on bowiem na różnych obszarach, spośród których można wyróżnić: edukację, integrację albo współpracę z nauczycielem wiodącym. Ten pedagog musi wykazać się wieloma cechami, takimi jak: kreatywność, cierpliwość raz duży pokład empatii. Dodatkowo taka osoba musi być elastyczne, dlatego że musi umiejętnie dopasować bieżący program nauczania adekwatnie do konkretnych potrzeb swoich podopiecznych.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera szczegółowe wytyczne odnośnie potrzeb dziecka niepełnosprawnego. Młoda osoba, której został przydzielony nauczyciel wspomagający zarówno w przedszkolu czy też w szkole, może wymagać uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych, ćwiczeniach logopedycznych albo terapii fizjoterapeutycznej – to jest istotne podczas zaburzeń napięcia mięśniowego u dziecka. Wykonując ten zawód przydaje się dodatkowo znajomość zagadnień z fizjoterapii oraz psychologii.
Nauczyciel wspomagający – dla kogo?
Komu przysługuje nauczyciel wspomagający? Ta osoba jest zatrudniana obowiązkowo w przedszkolach oraz szkołach integracyjnych i z oddziałami integracyjnymi, w których jest realizowana wspólna edukacja zarówno zdrowych, jak i niepełnosprawnych dzieci. Dodatkowo, nauczyciel wspomagający może pracować również w szkole ogólnodostępnej, gdzie dzieci wymagają pomocy specjalisty.
Komu przysługuje nauczyciel wspomagający? Ten pedagog pracuje z dziećmi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ten dokument stanowi bowiem podstawę do tego, aby zatrudnić odpowiedniego nauczyciela, który musi pomagać dziecku podczas codziennej nauki w przedszkolu albo w szkole.
Zgodnie z wytycznymi o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą starać się uczniowie:
- niesłyszący/niedosłyszący,
- niewidomi,
- niepełnosprawni ruchowo,
- intelektualnie upośledzeni niezależnie od stopnia,
- z objawami autyzmu albo z zespołem Aspergera,
- z zaburzeniami zachowania, jak np. antyspołeczni bądź nadmiernie agresywni,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi, którzy posiadają minimum dwa rodzaje niepełnosprawności.
Taki dokument wydaje publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Posiadane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zobowiązuje do tego, aby realizować kształcenie, jak również wychowanie, które jest dostosowane do danych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia. Celem jest przede wszystkim usprawnianie zaburzonych funkcji i specjalistyczna pomoc wraz z opieką oraz rewalidacja, przez co należy rozumieć całokształt działań, które mają na celu przywrócenie niepełnosprawnemu dziecku możliwie pełnej sprawności.
Warto wiedzieć, iż kwalifikacja do kształcenia z orzeczeniem nie jest na tyle jednoznaczna, z tym, że dziecko musi uczyć się w szkole specjalnej. To oznacza tylko, iż maluch wymaga dodatkowej opieki nad sobą.
Zgodnie z przepisami, nauczyciel wspomagający może jednocześnie przebywać maksymalnie z grupą do 5 dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Nauczyciel wspomagający – ile godzin przysługuje dziecku?
Polska ustawa z 1982 roku – Karta Nauczyciela wskazuje, że czas pracy nauczyciela wspomagającego z dziećmi musi wynosić 20 godzin tygodniowo. Konkretny wymiar czasu, który jest poświęcony danemu dziecku wynika z decyzji podjętej przez dyrektora placówki. Osoba prowadząca przedszkole bądź szkołę musi kierować się głównie potrzebami ucznia i zaleceniami uwzględnionymi w orzeczeniu o kształceniu specjalnym.
Nauczyciel wspomagający w szkole – czy wystarczy tylko orzeczenie o niepełnosprawności?
Orzeczenie o danym stopniu niepełnosprawności stanowi ważny dokument, jednakże nie jest on bezpośrednią podstawą do zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. Kiedy dziecko uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to rodzice mogą oczekiwać wsparcia ze strony nauczyciela wspomagającego.
W sytuacji, kiedy dziecko jest zagrożone niedostosowaniem społecznym czy też niepełnosprawne, ale nie otrzymało ono orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego to nie ma obowiązku, aby korzystało ono ze specjalistycznej pomocy. Zawsze przedszkole albo szkoła mogą zwrócić się do organu prowadzącego, żeby zatrudnić nauczyciela wspomagającego u siebie. Podstawą do tego jest również dysponowanie przez dyrektora placówki właściwym budżetem, a także wyrażenie przez niego zgody, aby dziecko zostało objęte dodatkową opieką.
Procedura ubiegania się o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozpoczyna się od złożenia przez prawnych opiekunów dziecka odpowiedniego wniosku do dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz wyrażenie zgody na przeprowadzenie istotnych i niezbędnych badań diagnostycznych.
We wniosku trzeba uwzględnić takie dane jak:
- imię oraz nazwisko dziecka,
- data i miejsce urodzenia dziecka,
- adres zamieszkania dziecka,
- pełna nazwa i adres szkoły wraz z oznaczeniem klasy,
- imiona oraz nazwiska prawnych opiekunów dziecka,
- adres zamieszkania prawnych opiekunów dziecka.
Ponadto kolejnym zadaniem wnioskodawcy jest określenie konkretnego celu, dla którego jest formułowany wniosek o uzyskanie orzeczenia oraz uzasadnienie chęci ubiegania się o dodatkową pomoc. Istotne jest, aby na dokumencie znalazł się odręczny podpis wnioskodawców. Po tym jak wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie to zespół orzekający wyda w kolejnym etapie procesu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Masz pytania odnośnie badań dla dzieci?
Napisz do nas na redakcja@genetyczne.pl.
Zobacz też: