Czym jest echolalia u dzieci?
Jednym z etapów rozwoju mowy dziecka może być echolalia. Polega ona na powtarzaniu zasłyszanych zwrotów lub słów. Jest ona zupełnie normalna, jeśli pojawia się u dzieci w wieku 1,5 do 2 lat. U starszych pociech może być ona niepokojąca, ponieważ często pojawia się w przebiegu różnych zaburzeń. Zobacz, co może oznaczać!
Spis treści:
Echolalia — co to takiego?
Echolalia polega na powtarzaniu zasłyszanych słów, zwrotów, a nawet całych zdań. Występować może ona w dwóch formach: natychmiastowej i odroczonej. W pierwszym przypadku dziecko wypowiada usłyszane słowa od razu po jego usłyszeniu. W przypadku echolalii odroczonej powtórzony zwrot pojawia się dopiero jakimś czasie np. kilku godzinach, a nawet dniach. Dzieli się ją również na echolalię funkcjonalną i niefunkcjonalną w zależności od tego, czy dziecko poprzez powtarzanie próbuje się komunikować.
Echolalia to jeden z etapów rozwoju mowy, który pojawia się w okolicy 1,5–2 roku życia. Jest to tzw. echolalia rozwojowa. Nie jest ona powodem do niepokoju. Obawy rodziców powinna wzbudzić echolalia, która pojawia się u trzylatka lub starszego dziecka. Może być to objaw autyzmu, schizofrenii dziecięcej czy zespołu Tourett’a.
Echolalia u dzieci autystycznych
Echolalia jest jednym z najczęstszych objawów zaburzeń ze spektrum autyzmu. Dzięki niej ułatwiają sobie one komunikację oraz:
- W rozmowie pokazują, że są w nią zaangażowani
- W przypadkowej sytuacji okazują dyskomfort
- Starają się lepiej zrozumieć wypowiedź swojego rozmówcy
- Odpowiadają twierdząco na pytanie, powtarzając je np. “Zjemy obiad?” “Zjemy obiad”
- Uspokajają się w sytuacjach stresowych
- Pobudzają się
Przejawem echolalii u autystyków są także gotowe formułki używane w różnych sytuacjach społecznych, takie jak “Miło było Cię zobaczyć” na zakończenie spotkania.
Echolalia — leczenie
Echolalia, która nie wynika z rozwoju mowy, powinna zostać poddana terapii mowy prowadzonej przez psychoterapeutę. Polega ona na nauce budowania własnych wypowiedzi zamiast powtarzania cudzych. U dzieci z bardziej zaawansowaną echolalią wprowadzana jest komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC). Jest to metoda komunikacji dla dzieci z różnymi zaburzeniami mowy, polegająca na pokazywaniu obrazków np. wskazując na obrazek klocków, dziecko pokazuje, że chce pobawić się klockami.