Czy spektrum da się rozpoznać, czyli uroda dzieci z autyzmem
Na podstawie wyglądu i pierwszych obserwacji zachowania innych ludzi, wstępnie wyrabiamy sobie o nich zdanie. Dotyczy to także nietypowych reakcji dziecka. Wielu ludzi zastanawia się, czy nowo poznane dziecko ma zły humor, czy też może ma autyzm. Próbują ocenić czy jego wygląd świadczy o tym zaburzeniu. Czy uroda dzieci z autyzmem jest inna niż ich rówieśników. Nie. Takie dzieci nie mają np. zmienionych rysów twarzy czy odmiennej budowy ciała. Natomiast warto znać objawy autyzmu, aby nie krzywdzić ich niesłusznymi osądami.
Spis treści:
- Uroda dzieci z autyzmem — ważniejsze jest zachowanie dziecka
- Uroda dzieci z autyzmem, a zachowanie przy dorosłych
- Dziecko z autyzmem w przedszkolu
- Dziecko z autyzmem a poznawanie i rozumienie świata
Uroda dzieci z autyzmem — ważniejsze jest zachowanie dziecka
Dziecko ze spektrum autyzmu zachowuje się inaczej niż jego „zdrowi” rówieśnicy. W rzeczywistości nie cierpi na jakąś chorobę. Po prostu jego działa trochę inaczej. Autystyk ma trudności z przetwarzaniem informacji. Otaczający o świat wydaje mu się chaotyczny. Wiele sytuacji, które dla innych osób nie wydają się groźne, u dziecka z autyzmem wywołuje reakcje obronne, czyli agresję albo ucieczkę. Żyje w swoim własnym świecie i trudno jest mu go opuszczać, aby nawiązać relacje międzyludzkie.
Uroda dzieci z autyzmem, a zachowanie przy dorosłych
Gdy dziecko z autyzmem jest z osobą, przy której nie czuje się dobrze, staje się albo wycofane, albo agresywne. Z kolei towarzystwo spokojnego, przyjaznego opiekuna sprawia, że jest ono bardziej skłonne do współpracy i nawiązania więzi. Ogromne znaczenie ma cierpliwość i zrozumienie takich zachowań jak:
• powtarzalne ruchy ciała,
• nietypowe reagowanie na ludzi
• duży opór przed zmianą rutynowych czynności,
Dziecko z autyzmem w przedszkolu
Zachowanie autystycznych dzieci w wieku przedszkolnym jest trudne zarówno dla opiekunów, jak i innych kilkulatków. Przedszkolak z autyzmem izoluje się od reszty grupy, nie potrafi zrozumieć potrzeb i uczuć innych ludzi. Może być natarczywy nawet wobec zupełnie obcych mu osób. Nie zważa na zasady współżycia społecznego i reguł zachowania się. Źle reaguje na zmianę schematu dnia. Nie potrafi bawić się z innymi przedszkolakami, a często nawet nie ma na to ochoty. To nie uroda dzieci z autyzmem jest przyczyną odtrącania ich przez rówieśników, ale ich specyficzne zachowanie.
Dziecko z autyzmem a poznawanie i rozumienie świata
Dziecko autystyczne często nie jest zainteresowane poznawaniem otoczenia. Jego uwaga jest zazwyczaj ukierunkowana na konkretną wiedzę, np. chce wiedzieć dosłownie wszystko o dinozaurach. Z powodu swojego izolowania się, wolniej uczy się odpowiedniego zachowania. W trakcie rozmowy nie dostrzega ważnych sygnałów, np. mimiki twarzy i przez to nie rozumie wypowiedzi rozmówcy. Ogromne problemy sprawia mu, jeśli ktoś żartuje albo ironizuje.