Jak rozwija się mowa dziecka z autyzmem?
Zaburzenia mowy są jednym z objawów zaburzeń ze spektrum autyzmu. Jednak nie u każdego dziecka autystycznego problemy z mową wyglądają tak samo. Zależą one od czynników psychicznych, fizycznych oraz ruchowych. Trudności w mowie u autystyka mogą więc być niezauważalne lub bardzo rozległe. Jakie problemy z mową może mieć dziecko autystyczne? Jak mu pomóc? Sprawdź!
Zobacz więcej:
- Autyzm a mowa
- Mowa dziecka autystycznego a deficyty ilościowe
- Mowa dziecka autystycznego a deficyty jakościowe
- Mowa dziecka autystycznego a deficyty w pragmatycznym użyciu języka
- Autyzm a mowa – jak pomóc dziecku?
Autyzm a mowa
Zaburzenia mowy i komunikacji to jedno z charakterystycznych objawów zaburzeń ze spektrum autyzmu. Dzieci autystyczne nie opanowują więc zdolności mówienia i porozumiewania się tak samo, jak dzieci zdrowe. Część autystyków opanowuje umiejętność mowy na dość wysokim poziomie, inni mówią w charakterystyczny dla siebie sposób, a pozostali nawet nie opanowują umiejętności mowy.
Zaburzenia mowy i komunikacji u dzieci z autyzmem wynikają ze słabo rozwiniętych umiejętności społecznych. Autystycy często nie do końca rozumieją, do czego jest im potrzebna komunikacja. Dzieci z autyzmem nie potrafią także naśladować drugiej osoby oraz mają ograniczoną wyobraźnię, co również wpływa na problemy z mową i komunikacją.
Trudności autystyków z mową mogą wynikać z deficytów ilościowych oraz jakościowych. Komplikacje mogą wystąpić także w pragmatycznym użyciu języka.
Mowa dziecka autystycznego a deficyty ilościowe
Wśród deficytów ilościowych mowy dzieci z autyzmem wyróżnia się:
- Brak mowy (dziecko całkowicie nie mówi)
- Brak gestykulacji lub jedynie bardzo podstawowa gestykulacja
- Opóźnienia w mowie
- Mowę opierająca się tylko na zasadzie bodziec-reakcja
Deficyty ilościowe mowy mogą występować już u najmłodszych dzieci z autyzmem. Niemowlęta mogą nie reagować na głos mamy oraz nie wyrażać emocji za pomocą głosu. Starsze dzieci mogą nie reagować na polecenia rodziców, przez co często są uważane za niegrzeczne. Mówiąc do dzieci z autyzmem, można odczuć, jakby nas bagatelizowały i nie były zainteresowane rozmową z nami. Dzieci autystyczne mogą mieć także trudności z nazywaniem przedmiotów oraz proszeniem np. o jedzenie czy o zabawkę.
Mowa dziecka autystycznego a deficyty jakościowe
W mowie dzieci z autyzmem występować mogę deficyty jakościowe. Należy do nich:
- Echolalia, czyli powtarzanie usłyszanych słów lub zdań. Może wydarzyć się to od razu po zasłyszaniu danego słowa lub dopiero po jakimś czasie.
- Problemy z używaniem zaimków — częste posługiwanie się drugą lub trzecią formą zaimka.
- Dosłowne rozumienie metafor, przenośni oraz sarkazmu
- Tworzenie neologizmów
- Wygłaszanie niewłaściwych uwag
- Nieuwzględnianie kontekstu sytuacyjnego w wypowiedzi
- Problemy z opanowaniem właściwych struktur gramatycznych, odmiany czasowników i rzeczowników.
- Trudności w tworzeniu dłuższych wypowiedzi.
Mowa dziecka autystycznego a deficyty w pragmatycznym użyciu języka
Dzieci z autyzmem często miewają także problemy z pragmatycznym użyciem języka. Przekłada się to na funkcjonowanie autystyków w społeczeństwie. Do deficytów w pragmatycznym użyciu języka zalicza się:
- Trudności w odczytywaniu intencji innych osób
- Odbieranie wszystkich wypowiedzi w sposób dosłowny
- Nierozumienie emocji innych osób
- Komplikacje w reagowaniu adekwatnym do sytuacji
- Brak umiejętności naprzemiennego wysławiania się
- Nieużywanie akcentu oraz intonacji podczas wypowiedzi
- Trudności w używaniu symbolicznego charakteru przedmiotów
- Brak umiejętności komunikowania swoich potrzeb
Deficyty w pragmatycznym używaniu języka powodują, że komunikacja autystyków często powoduje nieporozumienia i przez to nie jest ona zbyt skuteczna. Brak zrozumienia często powoduje u dzieci autystycznych zaburzenia zachowania np. agresję.
Autyzm a mowa – jak pomóc dziecku?
Zaburzenia ze spektrum autyzmu nie są uleczalne. Różnego rodzaju terapia może jednak pomóc dziecku w codziennym funkcjonowaniu. Może ona także pozytywnie wpłynąć na zaburzenia mowy dzieci austystycznych. Jednak przed rozpoczęciem terapii, dziecku powinna być postawiona poprawna diagnoza.
Proces diagnostyczny zaburzeń ze spektrum autyzmu jest dość skomplikowany. Udział musi wziąć w nim zespół specjalistów składający się z pedagoga, psychologa, psychiatry oraz logopedy. Początkowo stosuje się dwa podstawowe narzędzia diagnostyczne — obserwację zachowań dziecka oraz szczegółowy wywiad medyczny z jego rodzicami. Bardzo pomocne w procesie diagnostycznym są również badania genetyczne na autyzm, ponieważ nieprawidłowości w genach mogą być jedną z przyczyn zaburzenia.
Specjaliści w przypadku podejrzenia autyzmu polecają badanie genetyczne dziecka, które dokładnie przeanalizuje wszystkie geny. Takim badaniem jest badanie WES standard. Test WES wykonywany jest za pomocą technologii NGS (Sekwencjonowanie Nowej Generacji). Analizuje się w nim ekosmy wszystkich genów dziecka w celu wykrycia potencjalnych nieprawidłowości. Polecana jest także rozszerzona wersja badania – badanie WES Premium. Badanie to ma nieco szerszy zakres – poszukuje się w nim także zmian w intronach. Oba testy WES można wykonać na próbce krwi dziecka lub na podstawie wymazu z policzka. Badania WES to najbardziej nowoczesne badania genetyczne na rynku. Mają one także najszerszy zakres analizy.
Masz pytania odnośnie badań dla dzieci z autyzmem?
Napisz do nas na redakcja@genetyczne.pl.
Zobacz też: